torstai 7. huhtikuuta 2011

Blogin avaus

Aloitan uuden blogin kirjoittamisen, koska haluan motivoida itseäni säästämään rahaa. Olen havainnut julkisen blogin pitämisen hyväksi keinoksi pakottaa itsensä sanoista tekoihin. Kun tavoitteet on asettettu kaikkien nähtäville, on niistä vaikeampi luopua. Aikaisemmin olen kirjoittanut blogia, jossa tavoitteena on ollut maratonin juokseminen. Nyt, kuusi maratonia myöhemmin, on aika asettaa uusia, toisenlaisia tavoitteita.

Säästäminen on minulle luontaista. On helpompi olla käyttämättä rahaa kuin tuhlata sitä. En ole aikaisemmin asettanut mitään tavoitteita säästöjen suhteen, mutta pari kuukautta sitten jokin muuttui. Ihmisille, joilla on vaikeuksia rahan käytön kanssa, on joissakin lähteissä suositeltu henkilökohtaisen budjetin laatimista. Vaikka minulla ei ollutkaan ongelmia rahan kanssa, ajattelin huvin vuoksi laatia tuollaisen budjetin.

Laskin, että voisin säästää 1000-1500 € kuussa, jos en kuluttaisi rahojani harkitsemattomasti. Jos sitten vielä sijoittaisin säästyvät rahat johonkin sellaiseen kohteeseen, joka tuottaisi kohtuullisen koron, minulla olisi eläkeikään mennessä miljoonia euroja, hyvässä tapauksessa jopa yli kymmenen miljoonaa euroa. Vähempikin riittäisi!

Seuraava kysymys olikin, kuinka paljon minun pitäisi säästää, jotta voisin elää noilla rahoilla loppuelämäni tekemättä työtä. Riippuen siitä, missä eläisin, ja minkälaiseen elintasoon tyytyisin, vastaus löytynee jostain 200 000-600 000 €:n väliltä. En siis olisi tavoittelemassa mitään luksuselämää, vaan tavallista länsimaista keskiluokkaista elintasoa.

Kauanko sitten tuon tavoitetason saavuttaminen kestäisi? Laskin tämän ja vastaus hiukan yllätti: 7-14 vuotta. Olen nyt 29-vuotias, joten olisin taloudellisesti riippumaton 36-43-vuotiaana. Tässä arviossa edellytetään, että elämä jatkuu sellaisena kuin se on nyt tästä eteenpäinkin. Eli siis esimerkiksi työttömyys tai perheen hankkiminen voisivat vaikuttaa tavoitteen saavuttamiseen. Mutta ei tietyn aikataulun pitäminen ole niin oleellista kuin se, että jatkaa matkaa kohti tavoitetta.

Asetan siis tässä ensimmäisen keskipitkän aikavälin tavoitteen: 100 000 € 31.12.2014 mennessä.

1 kommentti:

  1. Olen täällä todistamaan kuinka minulle tarjottiin vakuudeton laina vain 2%.
    Nimeni on Farida Agus Setiawati ja olen elävä todistus hyvän sanoman Amanda Laina Firm.
    Kuuntele, ei lainanantajalle täällä on valmis auttamaan sinua, vaan ne ovat vain täällä repiä sinut kovalla työllä ansaitut rahat. Mieheni ja olen etsinyt lainojen eri lainanantajien verkossa, mutta lopussa, me petettiin ja repi rahamme eri laina yritykset verkossa.
    Olemme jopa lainannut rahaa maksaa näitä online lainanantajien mutta lopussa, meillä ei ole mitään.
    Minä ja mieheni oli velkaa ja meillä ei ollut yhtä juosta apua, meidän perheyritys mureni ja emme voineet saada rahaa tapaamaan päiväraha kunnes me esiteltiin rouva Amanda, joka auttoi meitä tarjoamalla meille vakuudettomia laina.
    Ota rouva Amanda tänään teidän laina ja unohtaa joku täällä lupaavat sinulle lainaa, koska viimeksi mainitun loppuun, et saa mitään lainaa niitä.
    Lisätietoja siitä, miten päästä rouva Amanda tai seuraa häntä laina menettelyt, Kirjoita minulle jollakin sähköpostiini, faridaaguss@gmail.com ja kunfarida@outlook.com.
    Tai voit lähettää postia rouva Amandan amandaloan@qualityservice.com, amandarichardssonloanfirm@gmail.com ja amandaloanfirm@cash4u.com

    VastaaPoista